Konspekt zawiera wiadomości dotyczące dolegliwości układu pokarmowego człowieka, zasad prawidłowego zywienia, uczniowie poznają wpływ alkoholu i nikotyny na układ pokarmowy, nabywają umiejętść ulozenia sobie jadłospisu ze względu na wiek,płeć, kulturę i rodzaj wykonywanej pracy.
Konspekt lekcji biologii dla klasy I gimnazjum
Autor: Iwona Liszewska Temat: „Higiena układu pokarmowego człowieka”. Hasło programowe: Funkcje życiowe człowieka. Zakres treści: Przyczyny dolegliwości układu pokarmowego, zasady prawidłowego żywienia. Jadłospisy – ich różnice ze względu na kulturę, wiek, stan zdrowia, rodzaj pracy. Wpływ alkoholu na układ pokarmowy oraz palenia tytoniu. Dieta a zdrowie. Cele nauczania w kategoriach:
1.Wiadomości:
|
Zapamiętanie przyczyn dolegliwości oraz chorób układu pokarmowego człowieka. Przypomnienie zasad prawidłowego żywienia. Rozumienie jak szkodliwy wpływ na układ pokarmowy ma alkohol, nikotyna i stres.
|
2.Umiejętności:
|
Umiejętność wyjaśnienia zależności między chorobami układu pokarmowego a stylem życia, wpływu siedzącego trybu życia na układ trawienny. Umiejętność ułożenia jadłospisu dla siebie w zależności od potrzeb organizmu, trybu życia, wieku.
|
3. Postaw:
|
Kształtowanie postawy obserwatora przyrody, zainteresowań biologią, współpracy w grupie, stosowanie zasad higieny zapobiegających zarażeniu się pasożytami. Wdrażanie w stylu życia uczniów zasad prawidłowego żywienia.
|
Forma organizacyjna: Grupowa – równym frontem Forma nauczania: Lekcja w sali informatycznej Metody: Słowna – pogadanka z elementami wykładu, obserwacyjna – obserwacja zastępczych środków dydaktycznych, praca w grupach. Środki dydaktyczne: Tablice graficzne, rozsypanka, papier kolorowy, klej, nożyce. Literatura: Podręczniki i ćwiczenia do kl. I, autor – B. Klimuszko, „Środowiskowy program wychowania zdrowotnego w szkole” – Charzyńska – Gula, „ Zdrowie przez cały rok” – I. Celejowa.
Faza wstępna
Sprawy organizacyjno – porządkowe.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapisują punkty do tematu lekcji: „ Higiena układu pokarmowego człowieka”.
1. Zasady prawidłowego żywienia – jadłospis ze względu na: - wiek - kulturę - stan zdrowia - rodzaj pracy 2. Przyczyny dolegliwości i chorób układu pokarmowego. 3. Wpływ alkoholu na układ pokarmowy. 4. Obliczanie kalorycznej wartości posiłków.
Uczniowie podają przyczyny chorób układu pokarmowego: - nieregularne jadanie posiłków - szybkie jedzenie, połykanie całych kawałków - jedzenie zbyt gorących lub zbyt zimnych posiłków - objadanie się w nocy - zastępowanie posiłków słodyczami i fast foodami - ciągły stres, alkohol i nikotyna
Następnie nauczyciel opisuje choroby układu pokarmowego i pasożyty (tablice graficzne).
Wrzody żołądka spowodowane uszkodzeniem błony śluzowej żołądka, rak żołądka, dur brzuszny, salmonellozy, zapalenie wątroby typu A oraz pasożyty jak tasiemiec, glista ludzka, owsiki, ameba.
Następnie uczniowie w trzech grupach korzystając z Internetu wyszukują wiadomości na temat wpływu alkoholu, nikotyny i stresu na układ pokarmowy człowieka.
GRUPA I zajmuje się wpływem alkoholu na układ pokarmowy człowieka GRUPA II zajmuje się wpływem nikotyny na układ pokarmowy człowieka GRUPA III zajmuje się wpływem stresu na układ pokarmowy człowieka Uczniowie zapisują wiadomości z Internetu na kartonie a następnie przedstawiciel grupy podaje je całej klasie. Następnie uczniowie w grupach wg. Instrukcji:
INSTRUKCJA
1. Na podstawie wiadomości z Internetu ułóż rozsypankę dotyczącą wpływu alkoholu na układ pokarmowy, przyklej ją do arkusza papieru kolorowego.
2. Podaj w kilku punktach wpływ nikotyny i stresu na układ pokarmowy człowieka, uczniowie przyklejają także przyniesione fragmenty z literatury na ten temat. 3. Uważnie przeczytaj poniższe informacje i ułóż jadłospis albo dla dziewczynek albo dla chłopców w zależności od niżej wymienionych cech. Dzienne zapotrzebowanie energetyczne organizmu człowieka na składniki pokarmowe to:15% białek, 55% cukrów, 30% tłuszczy, z czego aż 40% stanowi obiad.
Średnie dobowe zapotrzebowanie energetyczne, w zależności od trybu życia, wieku i płci:
Tryb życia |
Mężczyźni 18-35 lat |
Kobiety 18- 55 lat |
Nieaktywny
|
2500 kcal/dzień
|
1900 kcal/dzień
|
Aktywny
|
3000 kcal/dzień
|
2150 kcal/dzień
|
Bardzo aktywny
|
3500 kcal/dzień
|
2500 kcal/dzień
|
Posługujemy się tabelką produktów spożywczych:
PRODUKT |
WARTOŚĆ ENERGETYCZNA kcal |
Plasterek bułki paryskiej
|
50
|
1 kajzerka
|
125
|
kromka chleba chrupkiego
|
35
|
kromka chleba razowego
|
70
|
1 łyżeczka mąki
|
35
|
1 herbatnik
|
40
|
1 szklanka mleka
|
120
|
Ser twarogowy chudy 50g
|
50
|
1 jajko
|
70
|
Wołowina 50g
|
60
|
Kiełbasa szynkowa wieprzowa 20g
|
30
|
Masło 5g
|
35
|
Margaryna 5g
|
35
|
1 ziemniak mały
|
35
|
Marchew 50g
|
15
|
Pomidor 50g
|
15
|
Jabłko 100g
|
50
|
Cukier 5g (1 łyżeczka)
|
20
|
Dżem 15g (1 łyżeczka)
|
15
|
Cukierki czekoladowe 2 szt.
|
110
|
Miód ( 1 łyżeczka)
|
30
|
Faza podsumowująca
Uczniowie prezentują swoje prace.
ROZSYPANKA
ALKOHOL POWODUJE WPŁYWA NA PRACĘ ŻOŁĄDKA
ZABURZA PRACĘ DWUNASTNICY
ŚCIANEK NACZYŃ
KRWIONOŚNYCH WYWOŁUJE WRZODY ŻOŁĄDKA
WYDZIELA SIĘ NADMIAR WPŁYWA NA PRACĘ JELIT
KWASU SOLNEGO USZKADZAJĄC BŁONY ŚLUZOWE
POWODUJE ZABURZENIA W PRACY WYDZIELNICZEJ WĄTROBY
ZABURZA DZIAŁANIE TRZUSTKI POKARMY NIE SĄ PRAWIDŁOWO
TRAWIONE HAMUJE DZIAŁANIE ENZYMÓW
|